H.C. LYNGBYE ÅR 2017: H.C. Lyngbye lagde grunden til kundskaben og bevarelsen af de vigtigste færøske fortidsminder. Han skabte grundlaget for fredningen af Kirkjubøruinen med sine pålidelige og nøjagtige beskrivelser. Men også nogle løse færøske fortidsminder, som for eksempel de såkaldte Kirkjubøstole, blev ved hjælp af Lyngbyes årvågenhed samt pen og pensel blev reddet for eftertiden. Lyngbyes genstandsregistreringer på rejsen til Færøerne 1817 var startskuddet til mange års aktiviteter og generationers kampe om brugen af de færøske fortidsminder.
Den mineralsamlende charmør
2. juni 1819 ankom en fornem rejsende til Færøerne med skibet fra København. Han var en farverig personlighed og eftersom han havde gode forbindelser i den danske akademiske verden og tillige var begunstiget med et venskab og financiel støtte fra kronprins Christian Frederik, charmerede han sig ind på borgerskabet i Thorshavn. Manden var den natur- og geologikyndige kammerherre Edouard Romeo Vargas Bedemar (1768-1849), som kom til klippeøerne for at samle færøske mineraler, blandt til kronprinsens stensamling.Den elegante verdensmand indkvarterede sig i hovedstaden hos den konstituerede amtmand og kommandant E. M. G. Løbner (1766-1849) og tilbragte de næste 13 måneder på Færøerne med indsamlingsaktiviteter. Han fik både tjener og pige til rådighed og tillige fik han lov til at skylde Løbner for indkvarteringsomkostningerne.
Videnskabsmanden Vargas Bedemar 1840 på et maleri på Geologisk Museum af M. Brünnich og kommandant E. Løbner på et maleri på Føroya Fornminissavn. |
Dette fornemme arrangement fortrød Løbner nok sidenhen, eftersom han først efter mange års venten endte med at modtage kun 63 rigsdaler fra kammerherren af sit tilgodehavende på 500 rigsdaler. Pengene kom fra dødsboet i 1847 efter Vargas Bedemar, som oven i købet havde tituleret sig selv greve gennem en stor del af sit liv, men dog ikke var det. Den charmende ”greve” havde mange personlige og faglige kvaliteter, men styring af financer var åbenbart ikke et talent han besad.
Oldsagskommissionens repræsentant
I denne periode var mineralsamlinger meget efterspurgte, både som samlerobjekter blandt konger, adel og rige folk, men også fordi geologien som videnskab var ved at tage form som et fagområde i universitetsverdenen. Vargas Bedemar var vel orienteret om naturfagene, dygtig og tillige flittig. Da han forlod Færøerne havde han 10.000 mineralprøver med til København, som han gennem sine kontakter fik fordelt til samlinger i Europa og derigennem opnåede stor anerkendelse og hæder.Interessante mineraler var adgangstegn til de højeste kredse i Europa og Vargas Bedemar blev kort tid efter tilbagekomsten til København udnævnt til vicedirektør for det mineralogiske selskab i Jena. Det var oven i købet den berømte og naturinteresserede digter Johann Wolfgang von Goethe, der skrev til ham om udnævnelsen. Så højt kunne man stige i status ved indsamle og beskrive de rette mineraler.
Vargas Bedemar var måske ikke særlig financielt pålidelig, men var han kompetent, når det kom til fortidsminder. Han gik i H.C. Lyngbyes fodspor og røgtede Oldsagskommissionens interesser til fulde.
Lyngbyes tegninger af dåbskar fra Sumba og Næs
I kommissionens protokol står: »Hr. Grevens Omsorg at takke for flere færøiske Antiquiteter, som ved ham ere oversendte, og deri indlemmet«. Genstandene beskrives: »Et Vievands Kar af Steen, paa Bunden et Kors, og i Midten et Hul til Vandets Afløb. Siderne bestaae af 4 udhulede Rundinger. Fra Sumbøe Kirke paa Suderøen. - Et dito Kar af Steen, fiirkantert, fra Næss Kirke paa Østerøe«. På denne måde afslutter Vargas Bedemar Lyngbyes genstandsregistering.
Lyngbyes beskrivelse af Kirkebøstolene
Lyngbye indleder omtalen i sin publikation af oldsagsrapporten i 1820: »Stolene i denne Kirke ere derimod mærkelige, da der paa sammes mod Kirkegangen vendte Side findes en heel Deel grovt Billedhugger-Arbeide en basrelief.« Derefter beskriver Lyngbye de enkelte trærelieffer, der afslutter bænkerækkerne i sognekirken. Det er disse oldsager, som vi i dag kalder Kirkjubøstolene.
Igen viser det sig at naturvidenskabsmanden H.C. Lyngbyes skarpe iagttagelsesevne, skærpet gennem hans mange studier af planter og natur, kan udforme en beskrivelse, der gør det muligt for Oldsagskommissionens medlemmer at vurdere værdien af færøske oldsager. Vargas Bedemar supplerer Lyngbyes beskrivelser, men interesserer sig mere for runeindskriften på Kirkjubøruinens væg, som han gør supplerende notater om, så teksten kan tydes i København.
Disse fortidsminder udviklede sig med tiden til at være symbolske redskaber i den politiske konfrontationskurs mod den danskbaserede administration af færøske forhold. Lyngbyes beskrivelser fra Kirkjubø 1817 kan derfor siges at være grundforudsætningen for de mange tovtrækkerier, der har været om ruinen og stolene fra Kirkjubø.
Kirkjubøstolene et skoleeksempel på, hvordan fortidsgenstande kan ende med at blive essentielle i hårde komplicerede magtkampe indenfor identitetspolitik, både lokalt og nationalt. Historien om dette skal her kort referes.
Sagen om Kirkebøstolene som identitetspolitisk løftestang
Kirkjubøstolene er tilevnet i udlandet med katolske motiver. Det kan syntes underligt at udenlandske genstande, de sidste symboler på den katolske kirkes herredømme og dominans over det færøske samfund, kan bruges som identitetsskabende redskaber i en nutidig selvstændighedskamp.Forklaringen ligger nok både i den status, der ligger i kunne at refere til bisper, konger og en betydningsfuld færøsk fortidshistorie, men også i det forhold, at man via disse genstande og deres forhold kan opbygge en offerrolle overfor den danske regeringsmagt og derefter dæmonisere dansk administration. Dette ses i sprogbruget i omtalen af overleveringen af oldsagerne i 1874, der af flere færøske nationalister betegnes som et overgreb.
Dette rejser spørgmålet: Hvordan endte genstandene fra Kirkjubø på nationalmuseet i København?
Fra kirkeinventar til museumsgenstande
Denne ændring i funktion og status rejser nogle problematikker: Skal museumsgenstandene bevares lokalt og sognekirken i Kirkjubø fungere som et museum? Skal genstandene på nationalmuseum og gøres tilgængelige for en større offentlighed? Ud over dette er de rent fysiske bevaringsmæssige aspekter.
Folk med sans for fortidsgenstande var ud fra dyrekøbte erfaringer smerteligt bevidst om, at løse historiske genstande, der ikke indsamles, eller faste fortidsminder, der ikke fredes, enten forsvinder og nedbrydes, hvis ansvaret for dem er placeret lokalt. Ansvaret for fortidsadministration og bevaringen må være placeret være hos en central overmyndighed fjernt fra lokale interesser.
V. U. Hammershaimb kasserer Kirkjubøstolene
Det er disse problematikker, der rejste sig da, de færøske kirkemyndigheder repræsenteret ved provsten V. U. Hammershaimb (1819-1909) i 1875 besluttede at kassere det gamle inventar efter sognekirken i Kirkjubø havde fået en nødvendig restaurering. Der er enighed om, at inventaret var historisk værdifuldt og skulle bevares, så provsten og amtmanden spørger i brev til København 14. april 1875 om ”Museet for nordiske Oldsager” vil modtage og opbevare inventaret:»Oldsagerne, som gjorde den gamle Kirke saa ærværdig, passe ikke mere til den nye og ere desuden altfor medtagne til at de kunne benyttes i Kirken. Vi give os den Ære vedlagt at fremsende en Fortegnelse over disse ubrugelige Sager, som ere tagne fra den gamle Kirke...«.
Kirken mangler efter restaureringen penge til indkøb af en ny altertavle og de spørger om museet vil bidrage: »Vi tillade os at henstille, om der maatte kunne afgives et yderligere Bidrag hertil nede fra som en Erstatning for de gamle Oldsager, der overgives til Museet for nordiske Oldsager«.
Aftalen bliver at Kirkjubøstolene sammen med de andre genstande sendt til »Det kongelige Museum for de nordiske Oldsager« mod et bidrag til indkøb af altertavle på 200 kroner.
Jóannes Patursson og fortidsmindernes opbevaring
Politikeren og kongsbønden i Kirkjubø forsøger i perioden 1904-06 at argumentere for, at afleveringsproceduren ikke har været korrekt og forsøger ihærdigt at få kirkeinventaret tilbage til opstilling og udstilling i sognekirken i Kirkjubø. Han var opsat på at bruge fortidsgenstandene til at højne sin egen lokale status. Det lykkedes ham ikke. Kirkjubøstolene blev på Nationalmuseet og kunne derfor fortsætte med at være politiske redskaber i de færøske bestræbelser hen mod selvstændighed. De blev gennem 100 år mere følelsesladede symboler på dansk administrations overgreb mod det færøske folk.I dag er disse debatombruste genstande udstillet på det færøske nationalmuseum i Tórshavn, men set fra Jóannes Paturssons synspunkt og vel også nogle folk i dag i Kirkjubø, er stolene ikke kommet hjem endnu, ikke før de udstilles lokalt i Kirkjubø.
Siden 2002 har Kirkjubøstolene været udstillet på det færøske Nationalmuseum i Hoyvík ved Tórshavn. Foto: Ole Wich |
Tilbageleveringen af Kirkjubøstolene og et udvalg af andre færøske oldsager blev principielt aftalt 1977 mellem det færøske Landstyre og det danske Kulturministerium. Men den grundliggende ufravigelige betingelse for tilbagelevering var strenge krav til opbevaring under konserveringmæssige trygge forhold. Disse krav var der ikke færøsk vilje til at opfylde før 25 år senere, hvor, set i forhold til de fornemme museumsgenstande, en pauver nødløsning omsider blev etableret.
I Kirkjubø, ved given lejlighed, råber de skiftende forpagtere af kongsgården op om at stolene skal hjem til Kirkjubø, ligesom Jóannes Patursson gjorde det 100 år før. Kirkjubøstolene kan stadig bruges politisk. Intet nyt under stolen.
H.C. Lyngbye, vækkeren af den færøske bevidsthed om fortidsminder
Det er H.C. Lyngbye, der med sin levende interesse for fortiden og efter opfordring fra amtsprovst Hentze vakte hele bevidstheden om de færøske fortidsminder, som han på sine botaniske rejser rundt på øerne samvittighedfuldt registrerede og beskrev. Disse fortidsminder har siden haft overvældende betydning i den nationale færøske identitetskonstruktion, både indadtil og ikke mindst udadtil, som omtalt herover.Men kun få på Færøerne kender Lyngbyes rolle i bevaringen af disse centrale genstande i den færøske identitetskonstruktion. H.C. Lyngbye nævnes kun sporarisk i færøsk historieskrivning og som regel kun for hans indsamling og samarbejde med pastor Schøter, der resulterede i udgivelsen 1822 af kvadet om Sigurd Fofnersbane, et oralt færøsk fortidsminde.
Men denne Jóannes Patursson, der i høj grad har brugt de her omtalte færøske fortidsminder som redskaber til at opnå status som færøsk kulturhelgen og nationalhelt, han nævner ikke H.C. Lyngbye med et eneste ord.
---
Kilder
Posta Stamps nr. 31, 2017. Se link.
Kirkjubøstólarnir koma aftur, men høli mugu finnast. Dagblaðið 23-11-1977
KIrkjabæstólarnir til Føroya komandi ár. Sosialurin 12-6-1999
---
Flere tekster fra H.C. LYNGBYE ÅRET 2017:
28. marts 2017: H.C. Lyngbye og fredningen af ruinen i Kirkjubø
18. marts 2017: H.C. Lyngbyes netværk - Hornemann og Hofmansgave
10. marts 2017: Makkerparret Lyngbye og Schrøter
18. februar 2017: En skotsk færøbeskrivelse: Om færøsk monopol- og frihandel
6. februar 2017: Plantelæren, Hornemann og H.C. Lyngbye
25. januar 2017: Beskrivelse af et portræt
17. januar 2017: Havets lysning1. januar 2017: Introduktion til "H.C. Lyngbye året 2017"
Ingen kommentarer:
Send en kommentar